Schotse Hooglanden - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Geraaf Woudsma - WaarBenJij.nu Schotse Hooglanden - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Geraaf Woudsma - WaarBenJij.nu

Schotse Hooglanden

Door: Aaf

Blijf op de hoogte en volg Geraaf

10 Juni 2016 | Verenigd Koninkrijk, Fort William

dinsdag 7 juni
Wanneer we het bord The West Highlands passeren hebben onze voorgangers net een fikse hagelbui op hun dak gekregen boven op de hoogvlakte van de Glencoe. De temperatuur keldert van 22° -17°C . Aan weerskanten hoge ruige rotspartijen, prachtig! Bij de afdaling ligt de stad Fort Willams te blaken in de zon. Deze stad is één van de populairste toeristische bestemmingen in de Schotse Hooglanden.
Niet allen de berg “Ben Navis” en de The Jacobitetrain” maar ook Neptune's Staircase zijn zeer in trek. Onze plek op de terrassenamping heeft uitzicht op de Loch Linnhe, langgerekt met open verbinding naar de Atlantische Oceaan, dus eb en vloed voor de deur! Dit wordt de eerste camping waar we zonder veel poespas gebruik kunnen maken van internet.
Onze gedachten zijn in Bedum en s'avonds delen we met Josine & Mathijs de ervaringen van de bijzondere herdenkings- dienst Marca.

woensdag 8 juni
Vanmiddag staat The Jacobite Train en het Glenfinnan Viaduct op het programma. De Jacobite( bekend uit de “Harry Potter” film) is een stoomtrein die rijdt op de West High Railway Line in Schotland. Van het begin van de 20e eeuw tot de jaren zestig reed deze trein over dit spoor van Fort William naar het uiterste puntje de havenplaats Malliag en is sinds de jaren tachtig weer hersteld. In de haven genieten we van een diner en weer retour. Onderweg worden we getracteerd op schitterende vergezichten in de Schotse Hooglanden.
s'Avonds worden we bestormd door midgets, zo klein dat ze zelfs door het horrengaas heenkruipen.
Gelukkig hebben we spul om ons in te smeren, alhoewel Gerard denkt slim te zijn en op mijn afraden toch hiermee gaat spuiten. Gevolg de hele camper plakt en kleeft van die vette troep.

donderdag 9 juni
Met Jaap en Trijn Kooi(oet Stad) mag ik mee naar de Ben Nevis, de hoogste berg van Schotland en Groot Bittannië ,1344m. Met gondel gaan we naar boven en na de koffie komt de zon door en wordt het helder. Prachtig uitzicht. Na een korte wandeling besluiten we na lang aarzelen via het moutainbike downhill parcours naar beneden te lopen. Trijn en ik lopen vóór en Jaap loopt achter met de verrekijker om de daredevils te zien aankomen. Het pad gaat over keien en soms zeer schuin gelegde houten plankieren. We dalen 534m, de zon schijnt en af en toe een fris windje. In 2.45 min. zijn we weer beneden. De dorst wordt gelest. Een hele bijzondere wandeling, prachtig.
Met zijn imkermasker waagt Gerard zich vanavond aan jeu de boules. Het lijkt of sommigen van de groep de mazelen hebben, zó zijn ze gestoken door die ellendige dingen. Enkelen hebben de afgelopen nacht geen oog dicht gedaan van de jeuk!

vrijdag 8 juni
Deze dag begint regenachtig. Tussen de buien door maken Jaap, Trijn en ik een wandeling naar de Neptune's Staircase in The Caledonian Canal. Getrapt liggen 8 sluizen waarin schepen geschut worden om richting Fort Williams te varen. Hoogte verschil?
Net thuis begint het weer te miezeren, nou ja, geen nood, tijd om het verslag bij te werken.
Om 17.00uur aangeklede borrel vanwege de verschillende jarigen.

• 11 Juni 2016 - 09:14

Marianne:

Hoi!

Mooimooimooi jongens!
    Wát een reis. Om jaloers op te worden!
    Geniet verder!
    Liefs

• 11 Juni 2016 - 21:57

Alie:

Mooi Reis maken jullie. Die muggen doen me denken aan daar bij die waterburcht in Litouwen,weet je nog.brrr wat een ellende.
    Veel,plezier .
    Alie

• 13 Juni 2016 - 12:19

Ria:

Hoi, ten eerste bedankt voor jullie telefoontje op m'n verjaardag jl. zaterdag! Fijn, dat jullie genieten, klinkt goed allemaal! Goede reis verder en take care! liefs