Cairngorms - Reisverslag uit Aviemore, Verenigd Koninkrijk van Geraaf Woudsma - WaarBenJij.nu Cairngorms - Reisverslag uit Aviemore, Verenigd Koninkrijk van Geraaf Woudsma - WaarBenJij.nu

Cairngorms

Door: aaf

Blijf op de hoogte en volg Geraaf

21 Juni 2016 | Verenigd Koninkrijk, Aviemore

vrijdag19 juni
Vandaag het laatste gedeelte van de North Highlands Touristic route. We zijn flabbercasted van het woeste, ruige landschap, zo hebben we het nog niet gezien. Alleen Single Track road tot aan 40 km vóór John o' Groats. Vlak grasland met kuddes grazende koeien en schapen. Grotere huizen en boerderijen. Naarmate we meer naar het meest oostelijke puntje van Schotland rijden begint het steeds harder te waaien. O ja, John o' Groats was een 15de -eeuwse Hollander ,Jan de Groot,die naar men zegt een achthoekig huis met acht deuren liet bouwen, voor elke erfgenaam één.
De camping, vlak bij de haven heeft uitzicht op zee. Volop wind, muts op ,sjaal om en sommigen hebben de handschoenen aan.

zaterdag 18 juni
Excursie Orkney's
De Orkneyeilanden is een eilandengroep 13 km ten noorden van John O' Groats. De bevolking leeft o.a van veeteelt,landbouw, visserij en toerisme. De schapen worden gehouden voor het lamsvlees en Aberdeen-Angus( zwarte koeien) voor de beef. Er wordt zelfs gehooid! Verder komen er op de eilanden geen bomen voor en alles is vlak.
Met ferry van 9.00 uur varen we over .Het is bovenop de boot behoorlijk fris,beneden daarentegen is het maar wat gezellig. Twee violisten die overvaren om in de Saint Magnus Kathedraal een concert te geven trakteren ons op Schotse muziek. Bij aankomst staat de bus klaar om ons over de eilanden te toeren. Langs de Churchill Barriers, een serie van vier dammen aangelegd in 1940 om de marinebasis in Scapa Flow te beschermen. Inmiddels schijnt de zon, zo'n13°C maar winderig.Via de Italian Chappel gebouwd door italiaanse krijgsgevangenen uit Camb 60, die moesten meehelpen de Churchillbarriers te bouwen. Langs Scapa Flow, waarin grote tankers varen om de ruwe olie van de boortoren die in het midden staat af te voeren. In Stenness hebben we de lunch in het Standing Stones hotel waar ook toevallig een trouwpartij is en de heren gekleed zijn in Schotse kilts. Gerard , niet nieuwsgierig vraagt of ze ondergoed dragen. En wat denk je??
Dan zien we een henge monument :de Standing Stones en de Ring of Brogar, een ceremoniële steencirkel uit 2500-2000 v Chr. Tot dit Neolitische Hart op Orkney behoort ook nog Skara Brae, een nederzetting uit het Neoliticum( jonge steentijd) Dit goed geconserveerde prehistorische dorp heeft 4500 jaar onder het zand gelegen en geeft een duidelijk beeld van het dagelijks leven in de steentijd.
Sinds 1999 is dit alles toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.
Veel tijd om nog rond te stappen in Kirkwall, de hoofdplaats van Orkney, is er niet. Leuke snuffel winkeltjes met handgebreide wollen kleding volgens speciaal ontwerp in de mooiste kleuren, of design sierraden, alles aardig aan de prijs!! Onze ferry gaat om 19.00 uur en na 45 min.varen is het hele spul terug op de camping.

zondag 19 juni
9 uur wordt er geklopt. De begeleiders komen het vader-/mannendag ontbijt brengen. Lekkere bolletjes van de bakker, gevarieerd broodbeleg, roomboter, een pakje jus 'd orange én een ei op een geconstrueerd eierdopje met engelse vlag. Erg leuk idee en het valt er goed in!!!
Na dit stevige ontbijt gaat er stevige gewandeld worden. De bedoeling is langs de kust naar de vuurtoren van Duncansby Head. Langs rotswanden huizen in etages allerlei zeevogels. De meeuwen per paartje in een uitholling en de alken( lopen als pinguins)zitten allemaal met hun zwarte rug dicht tegen elkaar op een rij. Én stinken, niet normaal!!!! Onze zoektocht naar Papegaaieduikers of te wel Puffins loopt op niets uit. Komen we na 4 uur wandelen terug , we van anderen ( die met de auto naar dit punt zijn gegaan) dat ze de puffins wèl gespot hebben. Balen dus!!
Gerard heeft inmiddels zijn huishoudelijke taakjes vervuld als wc leegmaken,watervoorziening en de afwas. Gerard kiest als vaderdagmenu Fish en Chips vanavond.
De zonnige ,14 °C ,ietwat winderige dag eindigt wanneer het rond 21.00 uur fiks begint te regenen.
Zo erg als deze keer hebben we het nog niet gehad