North West Highlands - Reisverslag uit Durness, Verenigd Koninkrijk van Geraaf Woudsma - WaarBenJij.nu North West Highlands - Reisverslag uit Durness, Verenigd Koninkrijk van Geraaf Woudsma - WaarBenJij.nu

North West Highlands

Door: aaf

Blijf op de hoogte en volg Geraaf

16 Juni 2016 | Verenigd Koninkrijk, Durness

donderdag 9 juni
Met Jaap en Trijn Kooi(oet Stad) mag ik mee naar de Ben Nevis, de hoogste berg van Schotland en Groot Bittannië ,1344m. Met gondel gaan we naar boven en na de koffie komt de zon door en wordt het helder. Prachtig uitzicht. Na een korte wandeling besluiten we na lang aarzelen via het moutainbike downhill parcours naar beneden te lopen. Trijn en ik lopen vóór en Jaap loopt achter met de verrekijker om de daredevils te zien aankomen. Het pad gaat over keien en soms zeer schuin gelegde houten plankieren. We dalen 534m, de zon schijnt en af en toe een fris windje. In 2.45 min. zijn we weer beneden. De dorst wordt gelest. Een hele bijzondere wandeling, prachtig.
Met zijn imkermasker waagt Gerard zich vanavond aan jeu de boules. Het lijkt of sommigen van de groep de mazelen hebben, zó zijn ze gestoken door die ellendige dingen. Enkelen hebben de afgelopen nacht geen oog dicht gedaan van de jeuk! Trouwens de nacht is hier erg kort. Om 23.00 uur wordt het pas schemerig en om 4.00uur beginnen de vogels weer te tsjilpen.

vrijdag 8 juni
Deze dag begint regenachtig. Tussen de buien door maken Jaap, Trijn en ik een wandeling naar de Neptune's Staircase in The Caledonian Canal. Getrapt liggen 8 sluizen waarin schepen geschut worden om richting Fort Williams te varen. Hoogte verschil 19 meter.
Net thuis begint het weer te miezeren, nou ja, geen nood, tijd om het verslag bij te werken.
Om 17.00uur aangeklede borrel vanwege de verschillende jarigen.

zaterdag 11juni
Verblijf in Edinbane op een werkende (croft)boerderijcamping met uitzicht op een meer.
' Avonds wandeling met Gert en Janneke naar Neist Point, een zeer hoge klif ( behoorlijke klimpartij)met vuurtoren.
zondag 12 juni
Vandaag een bustocht over het eiland Sky. Historisch is Sky vooral bekend omdat Bonnie Prince Charles in 1745 verkleed als dienstmaagd hier lange tijd verbleef. (Bonnie wil zeggen dat hij heel knap was)Allereerst een bezoek aan het Dunvegan Castle, al ruim 700 jaar de zetel van de MacLeods. Nu woont de 30e eigenaar van de Clan MacLeod er. Langs de mooiste bergketen van Engeland, de Cuillins, ruig, vulkanisch met gletsjers en zeer geliefd bij wandelaars. Even stoppen we bij een pub waar 400 verschillende whiskysoorten staan opgesteld.
Menu van de dag: Whisky ,hangt aan de muur. We touren door een ruig wildpark met natuurlijk weer schapen en lammeren, de plukken wol vliegen over straat. De grazende dames met hun kroost laten zich soms moeilijk van de weg duwen. Onderweg wordt vaak gestopt om van het landschap te
genieten. We lunchen in Portree en rijden door naar Quiring waar een paar hoge monolieten(spitsen en torens) die ontstaan zijn door aardverschuivingen en erosie van een basalplateau. Als laatste Kilt
Rock ( als een kilt geplooide rotsen) en Museum of Life. Een groep typisch Schotse rietgedekte boerenhuisjes). Een mooie dag.

maandag 13 juni
Via de Skybridge laten we het eiland Sky achter ons om verder noordwaarts te rijden naar Broomfield Holiday Park in Ullapool. ( 216 km)
Onderweg maken we kennis met de zgn. “Single Track Road ” trajecten. Een smalle weg met duidelijk aangegeven passeerplaatsen “passing places” om tegenliggers te laten passeren of achteropkomers te laten passeren. Uiterste concentratie bij het passeren van een grote truck met oplegger. Centimeterwerk, eigenlijk wil je ook graag de spiegels heel laten!!!! We hebben de kunst te pakken en stellen vast dat het uiteindelijk beter werkt dan een smalle tweebaansweg. Overigens is dit een prachtige route met veel stijgers en dalers met slechts één “blind summit” (top zonder uitzicht) Surpris,surprise de camping ligt in de plaats Ullapool, de eerste keer dat we niet mijlen van de plaats staan.
Ullapool is een havenplaats aan de Loch Broom. De camping ligt precies op een punt van de monding zodat we meerdere keren per dag de ferry naar Sornoway, op de Hebryden, zien gaan.
Hier is het wel wat kouder, maar schijnt de zon.

dinsdag 14 juni
Wij schepen in om 10.00 uur bij de eerste groep voor de Summer Isle Cruise. De Shearwater is een soort catamaran en niet berekend op zo'n grote groep. Er wordt tussen de verschillende eilanden doorgevaren langs een mosselbay, een zeehondencolonie, zalmkwekerij,een vogeleiland en een stuk Atlantische Oceaan. Het grootste eilandTanera Mhor, het grootst en enige bewoonde eiland, is het café en postkantoor. Sinds 1970 drukken ze hier hun eigen postzegels mét stempel. Buiten met een kopje koffie is het voor ons gevoel “warm”. In rap tempo gaat de terugvaart langs de camping naar de haven.
Vanmiddag wil ik even door Ullapool wandelen langs de winkeltjes en de haven.
Voor de eerste keer eten we Fish and Chips van de take away. Salt and vinegar?, nou dat laatste laten we maar zitten.

woensdag 15 juni
Vannacht heeft het behoorlijk geregend. Wanneer ik ga douchen dreigt een donkere lucht. Dat wordt niks met de geplande wandeling! Het is 12°C en nogal winderig. Ger heeft er zin in en verschijnt als eerste in korte broek. Nel, Trijn, Jaap en ik hebben ons goed ingepakt. We gaan voor het Ullapool hillpath. De berg ligt tegenover de camping en eenmaal boven worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht. De zee, Ullapool en de camping. Het waait er behoorlijk, we leggen ieder ons steentje op de toren, eten een broodje in de luwte en zetten de afdaling in.
15.30 high tea in een nabij gelegen restaurant. Internet, jawel, en natuurlijk gaan de speeltjes op tafel. Gerard die er een hekel aan heeft vraagt als eerste: ” is er nog nieuws”? Als we teruggaan regent het. Gelukkig is het droog als bij de terminal door plaatselijke bagpipe band een optreden wordt verzorgd. Door een aantal meisje in Schots kostuum worden typisch schotse dansen gedanst.
Zij allen met korte mouw en blote benen, wij in onze winterjassen!! Thuisgekomen hebben we voor het eerst de kachel aan.

donderdag 16 juni
Schotser dan vandaag hebben we het nog niet gehad, zware bewolking, regen, én 9°C. We nemen de prachtige North-West Highlands Touristic Route, grotendeels een Single track road met passingplaces. Voor de zoveelste keer komen we hier wéér het voorjaar tegen. Bloeiende rozebottelstruiken, boterbloemen, gaspeldoorn(stekeltjesbrem) in volle bloei, wilde orchideën en zelfs bloeiende heide. Woest landschap met rotspartijen.
Op de camping in Durness staan we op een klip, het uiterste puntje van Schotland met uitkijk op zee. Om wat op te warmen bakken we wentelteefjes (oud brood) en gaat de kachel aan. Op mijn verkenningstocht naar de zee ontdek ik een infocentrum waar ze wifi hebben. Dus snel terug naar de camper, verhaaltje afmaken want om 17.00 is de kans voorbij.

• 16 Juni 2016 - 18:41

Anneke:

Fantastisch om jullie zo een beetje te kunnen volgen. Avontuur na avontuur. Ga zo door, en kop (en kruk dr veur!) Veel plezier nog!, Groeten, Menno en Anneke.

• 17 Juni 2016 - 10:13

Pannemanfj@gmail.com :

Genieten nog steeds dus, hoewel het weer niet altijd super is maar dat geeft niet zo te lezen! Enge weggetjes zo te lezen....niets voor mij...hier oké. .his weer 1e in de B- groep jaja! Liefs